Tràmit de sol·licituds i normativa
Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de març 2021 per la qual s’aproven les instruccions que han de regir el procés adreçat a funcionaris de carrera docents amb destinació definitiva per sol·licitar i adjudicar destinacions en comissió de serveis per al curs 2021-2022
Requisits
- Acreditar coneixements de llengua catalana d'acord amb el que estableix el Decret 115/2001, de 14 de setembre, modificat pel Decret 169/2003, de 26 de setembre, i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitats de 8 de març de 2018.
- Haver estat admès en el darrer concurs de trasllats, haver sol·licitat una plaça a la localitat o les localitats on s'ubiquen els centres en què se sol·licita la comissió de serveis i no haver-hi desistit, tal com es regula a la base vint-i-dosena de la Resolució de la directora general de Personal docent de 19 d'octubre de 2020. S'exceptua d'aquesta obligació en els casos següents:
- Per situacions excepcionals i sobrevingudes posteriors al 26 de novembre de 2020, degudament acreditades i que han de ser valorades per la Direcció General de Personal Docent.
- Pel fet d'haver sol·licitat comissió de serveis per l'apartat 3 previst a la instrucció tercera d'aquest annex, sempre que sigui per exercir el càrrec de director, de secretari, de cap d'estudis o de cap d'estudis adjunt.
- Pel fet d'haver obtingut una nova destinació definitiva per al curs 2020-2021.
- En el cas del cos de mestres, l'especialitat o funció sol·licitada s'ha de correspondre amb l'especialitat de la darrera plaça adquirida mitjançant concurs de trasllats o bé amb les funcions o especialitats habilitades que hagin estat reconegudes. Per a la resta de cossos docents, l'especialitat o funció sol·licitada s'ha de correspondre amb l'especialitat de la darrera plaça adquirida mitjançant concurs de trasllats o bé amb les funcions de les places corresponents al departament d'orientació o places de cultura clàssica, amb els mateixos termes establerts en la base quarta de l'annex 1 de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 19 d'octubre de 2020.
- No haver estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual que inclou l'agressió i l'abús sexual, l'assetjament sexual, l'exhibicionisme i provocació sexual, prostitució i explotació sexual i corrupció de menors, així com pel tràfic d'éssers humans.
No es podran sol·licitar destinacions als següents centres:
- Camps d'aprenentatge, IES Can Balo, Institut d'ensenyament a distància de les Illes Balears (IEDIB), Arxiu i Museu de l'Educació de les Illes Balears.
- Serveis d'assistència educativa domiciliària (SAED), Aules Hospitalàries, Equips d'alteració del comportament (EAC), Equips d'avaluació de les dificultats de socialització i comunicació (EADISOC), Centres d'acollida temporal (CAT), Equips d'atenció de la discapacitat visual (EADIVI), Equip de comunicació, llenguatge i aprenentatge (ECLA).
Causes per sol·licitar la comissió de serveis i documentació
A) Per a funcionaris de carrera amb destinació definitiva a les Illes Balears
1. Per motius personals
a.
Per necessitat d'atendre, transitòriament, un familiar de primer grau que pateixi una malaltia greu o que tengui una discapacitat reconeguda igual o superior al 65% o que es trobi en una situació de dependència reconeguda, sempre que la distància entre el domicili habitual del familiar i el centre on el funcionari té la destinació definitiva sigui superior a 25 km en el cas de l'illa de Mallorca, 20 km a l'illa de Menorca i 20 km a l'illa d'Eivissa. Així mateix, la distància entre el domicili habitual del familiar i els centres als quals es demana la destinació en comissió de serveis ha de ser inferior a la corresponent distància susdita per illa.
Documentació
- Segons els diferents casos:
- Informe mèdic del Servei Públic de Salut de les Illes Balears o, si escau, de l’entitat sanitària concertada corresponent, expedit fins a tres mesos abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i que acrediti la malaltia al·legada com a greu. A l'efecte de determinar el concepte de malaltia greu de fills o filles menors, es pot fer servir de forma orientativa la llista recollida en l'annex del Reial decret 1148/2011, de 29 de juliol, d'aplicació i desenvolupament, en el sistema de la Seguretat Social, de la prestació econòmica per cura de menors afectats per càncer o per una altra malaltia greu.
- Certificat o document actualitzat, expedit per l’òrgan competent que acrediti la discapacitat o la dependència al·legada.
- Llibre de família que acrediti el grau de parentiu.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del familiar.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del funcionari.
- En el cas que en el llibre de família consti que el sol·licitant no és l’únic familiar, s’ha de presentar un certificat d’empresa en què figurin els horaris laborals dels altres membres de la família que se’n podrien fer càrrec.
b.
Per conciliar la vida laboral i la familiar, en un dels supòsits següents:
- Que a data 1 de setembre de 2021 el funcionari tingui un fill amb menys de sis anys, tant quan ho sigui per naturalesa com per adopció, sota la seva guarda i custòdia; o un menor de menys de sis anys en règim de guarda amb finalitats d'adopció o d'acolliment, tant temporal com permanent.
- Que a data 1 de setembre de 2021 el funcionari tingui un menor entre sis i setze anys en adopció o en situació de guarda amb finalitats d'adopció o d'acolliment, tant temporal com permanent. En aquest cas, la comissió de serveis només es pot sol·licitar durant els dos primers anys d'adopció o acolliment.
- Que la funcionària estigui embarassada i la data prevista del part sigui anterior al dia 31 de gener de 2022.
- A més d'acreditar la causa al·legada, la distància entre el domicili habitual del fill o menor i el centre on el funcionari té la destinació definitiva ha de ser superior a 25 km en el cas de l'illa de Mallorca, 20 km a l'illa de Menorca i 20 km a l'illa d'Eivissa. Així mateix, la distància entre el domicili habitual del fill o menor i els centres als quals es demana la destinació en comissió de serveis ha de ser inferior a la corresponent distància susdita per illa.
Documentació
- Segons els diferents casos:os:
- Llibre de família que acrediti el grau deparentiu.
- En cas de separació o divorci, document acreditatiu de la guarda i custòdia del fill.
- En cas d’embaràs, informe mèdic amb la data prevista de part.
- Resolució judicial o administrativa de l’adopció o de guarda amb finalitats d’adopció o acolliment.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del fill.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del funcionari.
c.
Per qualsevol dels motius anteriors, que han de ser degudament acreditats, sempre que la comissió de serveis impliqui un canvi d'illa del funcionari que la sol·licita:
- Per necessitat d'atendre un familiar de primer grau, en els termes descrits en l'apartat 1.a.
- Per conciliació de la vida familiar, en els termes descrits en l'apartat 1.b.
2. Per raons de servei en els centres educatius
Per aquest punt es podrà sol·licitar una comissió de serveis en un únic centre per un dels següents motius, sempre que la dedicació horària del motiu al·legat sigui com a mínim de 4 períodes lectius.
- Per ocupar places que requereixen d'una titulació específica: places d'ensenyament esportius de règim especial, places perfilades amb titulació en interpretació de la llengua de signes, titulació en riscos laborals, títol professional de la marina mercant (màquines, navegació), carnet d'aplicador de productes fitosanitaris) o un nivell específic d'idioma estranger (B2 de francès o B2 d'alemany) per impartir matèries no lingüístiques.
- Per ocupar places que no requereixin d'una titulació específica.
Documentació
Per a tots els motius:
- Informe favorable del director del centre per al qual es sol·licita la comissió de serveis en el qual consti: I) la descripció detallada de les tasques a desenvolupar pel sol·licitant; II) la dedicació en períodes lectius al motiu al·legat en el curs 20202021; III) la dedicació en períodes lectius al motiu al·legat pel sol·licitant per al curs 2021-2022; IV) l’especificació que l’anàlisi o la valoració de les tasques desenvolupades relacionades amb el motiu al·legat està recollida en la darrera Memòria Anual del centre.
- Un certificat del consell escolar o consell social, segons correspongui, en el qual consti: I) l’acord favorable de la participació del sol·licitant; II) el motiu d’aquesta comissió de serveis.
- Per als motius 2.a, la titulació específica.
B) Per a funcionaris de carrera amb destinació definitiva a un centre públic d'una altra comunitat autònoma o de Ceuta i Melilla dependents del MEFP
4. Per motius personals
- Per necessitat d'atendre un familiar de primer grau en els termes descrits a l'apartat 1.a d'aquesta instrucció, sempre que el domicili habitual del familiar sigui a les Illes Balears.
- Per reagrupament familiar, sempre que el domicili habitual dels fills menors d'edat, a data 1 de setembre de 2021, o del cònjuge o parella de fet sigui a les Illes Balears.
Documentació
Per a tots els motius:
- Titulació que acredita els coneixements en llengua catalana.
- Certificació expedida per l’òrgan competent del qual depèn el centre en el qual tingui la destinació que contengui les dades següents: I) nom, llinatges i DNI; II) cos pel qual sol·licita la comissió de serveis; III) destí actual, definitiu o, en el seu cas, provisional; IV) especialitats o habilitacions que té reconegudes; V) situació administrativa; VI) data del nomenament com a funcionari de carrera.
- Per al motiu 4.a, la mateixa documentació que es demana per l’apartat 1.a d’aquest annex.
- Per al motiu 4.b, per a fills menors d’edat, la mateixa documentació que es demana per l’apartat 1.b d’aquest annex.
- Per al motiu 4.b, per a cònjuge o parella de fet: -Llibre de família que acrediti el grau de parentiu o resolució d’inscripció al registre de parelles de fet.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del cònjuge o parella de fet.
- Certificat de convivència segons les dades del padró municipal que justifiqui el domicili habitual del funcionari.
C) Per a funcionaris de carrera amb primera destinació definitiva a les Illes Balears en el curs 2020-2021 o 2021-2022
5. Per formar part d'equips directius o per motius personals
- Per formar part d'equips directius dels centres docents.
- Per conciliació de la vida familiar, en els termes descrits en l'apartat 1.b.
Per a aquest punt, els centres sol·licitats han d'estar ubicats en la mateixa illa on el sol·licitant té la destinació definitiva.
Mesa Sectorial de 7 de març de 2021
- Una de les novetats més destacades de la convocatòria d’enguany és que per poder demanar comissions de serveis s’ha d’haver concursat, amb dues excepcions: per a formar part dels equips directius i per als opositors amb un primer destí definitiu, que podran demanar comissió de serveis a la mateixa illa.
- També es modifiquen les tipologies de motius per demanar comissions per raó de serveis en els centres i queden dividides a dues: els que demanen una titulació específica, com el coneixement del llenguatge de signes o un nivell d’un idioma estranger; i la resta de motius.
- En el cas de les comissions per conciliació familiar per cura d’infants, el quilometratge de referència serà a partir d’ara el del domicili dels fills.
- L’STEI Intersindical ha demanat flexibilitat per a les comissions per a la cura de majors o d’infants.
- S’ha sol·licitat informació, atès que s’han suprimit les comissions per malaltia pròpia i s’ha cedit la seva gestió al Servei de Prevenció de Riscos de la Conselleria d’Educació, sobre el funcionament i la celeritat amb què actua el Servei quan s’ha de dictaminar una adaptació del lloc de feina o un canvi de centre per motius de salut.
- Ha reclamat la inclusió del supòsit per motius excepcionals i causa sobrevinguda un cop acabat el termini de la convocatòria dels concurs de trasllats, a criteri de la Direcció General de Personal Docent, en els mateixos termes que existia abans, un punt que no s'ha acceptat; així com també que s’ampliï el termini de 3 dies per a les reclamacions.
- El cap de servei de secundària ha especificat que el nivell d’idiomes estrangers requerit per a algunes places de les comissions de serveis serà un B2 tant d’anglès, francès com alemany.